A Lengyel Tátra völgyei - Kościelisko-völgy

Decemberben kétszer is volt alkalmunk pár napot a Lengyel Tátrában tölteni. Egy kis túrázással készültünk fel a nagy karácsonyi pihenésre, és engedtük ki (legalábbis is igen) a munka okozta fárdt gőzt. Az út nem indult túl zökkenőmentesen, ugyanis sikerült közelebbről megismerkednünk egy kósza őzzel Rozsnyó környékén. De szerencsére nagy baj nem történt, és kb röpke 2 óra késessel meg is érkeztünk a célunkhoz, a Zakponé mellett fekvő Kościeliskoba.

Mikor megérkeztünk a szállásra egy deka hó sem volt a hegy lábánál, és kicsit csalódott is voltam miatta, mert két héttel azelőtt órási hóban érkeztünk meg Zakopánéba. Reggel azonban meglepetés fogadott minket, ugyanis nagy örömünkre az egész tájat friss hó borította. Így egy kényelmes, ráérős reggeli után indultunk is egy jót túrázni nem máshova természetesen mint a Kościelisko-völgybe. Mivel a Chochołowi-völgy is nagyon tetszett és az útikönyv szerint ez még attól is szebb, így nagy lelkesedéssel vágtunk neki az útnak. A 8 km hosszú völgyben található az Ornak menedékház, ahova a mi utunk is vezetett, valamint meglátogattuk a menedékházon túl található Fenyves tavat is. Az útvonal itt is (mint a Chochołowi-völgyben) nagyon kényelmes, könnyű és családbarát. A szintemelkedést meg sem lehet érezni és alig 1,5-2 óra alatt elérjük a menedékházat, ahol akár meg is ebédelhetünk, vagy felmelegedhetünk egy forró tea vagy forralt bor társaságában. Nem árt azonban ha az ember tud lengyelül, mert a "felszolgálók" más nyelvet nem nagyon beszélnek... Így nehéz megérteni mikor kiabálják a konyha kiadópultjánál, hogy a te rendelésed készült el.

A menedékháztól egy kicsit fárasztóbb és kaptatósabb kb fél órás út vezet a Fenyves tóhoz. Ha nincs befagyva és nem borítja hó akkor biztos sokkal izgalmasabb látvány, de így sajnos nem volt túl nagy élvezeti értéke.

Az időjárás aznap nem volt túl jó, borús, ködös, havazós, de ez nem szegte kedvünket. Nekem személy szerint a Chochołowi-völgy egy kicsit jobban tetszett, kevesebb ember volt, talán ez lehet a fő oka... Mindenesetre mind a két völgyet érdemes útba ejteni, ha az ember Zakopáne környékén jár, és egy könnyed kis 3-4 órás túrára vágyik. ITT olvashattok többet az Ornak menedékházról.

- a túra időtartama: kb 4,5 óra (a menedékházig kb 1,5 óra alatt tettük meg az utat a zöld jelzésen, plusz 1 óra kitérő volt a Fenyves tó a fekete jelzésen)
- a túra hossza: kb 11,5 km (a menedékházig oda és vissza) + 2,5 km (a Fenyves tó és vissza)
- szintemelkedés: kb 190 m (a menedékházig) + 125 m (a tóhoz)

Jártatok már a Kościelisko-völgyben?